“Op de markt is een gulden een daalder waard”????

“Op de markt is een gulden een daalder waard”is een begrip dat steeds minder Nederlanders naar de markt trekt. En niet alleen doordat de gulden niet langer bestaat. Voor koopjes hebben consumenten inmiddels vele alternatieven, zoals winkelketens in het goedkopere segment. Iets wat (traditionele) verkopers van marktkramen steeds meer beginnen te voelen.

Stijgende kosten en dalende inkomsten

Een bezoek aan de markt hoort er voor veel mensen decennia lang bij. Groente, fruit, gevogelte en vlees, maar ook kleding is er vaak zeer aantrekkelijk geprijsd en velen vinden het ook gewoon gezellig om naar de markt te gaan. De laatste jaren zijn er voor consumenten echter steeds meer andere mogelijkheden bij gekomen en dat zorgt voor een terugloop in het marktbezoek. Voor marktkooplieden zijn de kosten de afgelopen jaren blijven stijgen, terwijl de inkomsten niet meegegroeid zijn. Een reden dat steeds meer marktkooplieden zich genoodzaakt zien te stoppen.
En dat is duidelijk te zien in Deventer